Pitch Black – 22 évente sötétség

PITCH BLACK – 22 ÉVENTE SÖTÉTSÉG

A film kapcsán erősen megoszlanak a vélemények. Egyesek szerint korszakalkotó és az Aliens sorozattal összemérhető, mások szerint egyszerű „ponyva”, igénytelen B-kategóriás történet, néhány meglepően jól játszó olcsóbb színésszel. Azt hiszem, nem kellene túlságosan elemezni. Amikor annak idején bementem a moziba, csupán másfél órányi szórakozásra és borzongásra vágytam, nem tápláltam vérmes reményeket – igazam is lett. Távolról sem korszakalkotó a film, viszont a költségvetéséhez képest meglepően egyedi szín- és képi világgal rendelkezik. A színészek közül senki sem nyújt ebben a filmben Oscar-közeli teljesítményt, de ha végignézed az egészet, rájössz, hogy marha hálátlanul lettek megírva a kulcsfigurák. El tudnám képzelni a történetet más szereplőgárdával is, de nyilván nem volt pénzük 20 milliós sztárokra, akik kicsivel több életet lehelhettek volna a papírmasé főhősökbe.

A sztori szabványos, de azért el kell ismerni, ez a sötétség motívum jól bejön. Eléggé frászt kapok, ha elképzelem a filmben „látható”, sötétet kedvelő bestiákat. A moziban ülve a film – sajna elég gyakori – „üresjáratait” jól kompenzálta a már említett, kellemesen eltalált képi világ, meg az akcióval sem volt gond, amikor végre beindult valami. Egyszóval: popcorn ez a javából, szerencsére a jobbik fajtából.

Na, ezek után itt van nekem ez a DVD. Flamex kiadás, a borítója elöl egész normális, hátul a megszokott flamexes minimáldizájn. Belül semmi füzet, a lemezen egy elég igénytelenül szitázott felirat látható (a Flamex logója nagyobb, mint a film címe, persze ez így dukál). A borítón semmi jelzés a képformátummal kapcsolatban, csupán a hangról tudjuk meg, hogy 5.1-es, meg hogy Dolby Digital. A képarány a kiadó előzetes híresztelése szerint szélesvásznú 2.35:1, szóval, úgy gondoltam, megéri a vásárt. Előre borzongtam, mikor elképzeltem a moziban látott fantasztikus látványt, ahogy a napfogyatkozás bekövetkeztével a szomszédos égitestek és a bolygó körüli gyűrű kristálytiszta, szürreális képe iszonyatos hangulatot nyomat majd nekem a nappaliban. Nincs túl nagy TV-m, tudom, hogy a mozis élményt nem lehet visszaadni a legdrágább házimozival sem, de azért csekélyke elvárásaim voltak. Hát, ezek közül semmi – SEMMI! – nem valósult meg. Először is a kép 4:3-as. Igen, jól tetszett olvasni, nem szélesvásznú, hanem „4:3”, teljes képernyős.

Nincs vele bajom, ha egy film nem szélesvásznú a moziban – nyilván a rendező úgy találta megfelelőnek. De utálom, ha levágnak egy filmből a 4:3 kedvéért, még ha a jó Pan&Scan kismértékben pótolja is a veszteséget. Különösen akkor utálatos, ha a beharangozás során szó sem esik erről az arcátlan csonkításról!

Szerencsétlen webes áruházak meg a normál boltok is ajánlgatják a filmet szélesvásznúként, közben meg a nagy frászt! Én legszívesebben visszavittem volna, no nem a 4:3 miatt, hanem mert nincs ráírva a dobozára! Ezek után újabb hidegzuhany: a hangsávok. A borítón olvasható információkkal ellentétben nincs rajta 5.1-es hangsáv, mind az angol, mind a magyar csak 2.0 surround, méghozzá nem a legjobb fajtából. Megkockáztatom, hogy halottam jobban kevert, dinamikusabb Pro Logic hangokat analóg jelforrásokból, videokazettákról is. Szólnak a háttérsugárzók, főleg az elején hatásos, az űrhajó lezuhanásánál, de film közben néha bizony el-elfelejtették, hogy vannak ezek a fránya surround hangfalak. Érdekes, hogy a hang dinamikája néha meglepően jó, néha meg semmi. Csak halvány másolata a moziban hallott, szörnyen jó basszusoknak, térbeli zörejeknek. Lehet, ha nem halottam volna a moziban, akkor marha elégedett lennék vele. Próbáltam én mindent, állítgattam a dekódert, az erősítőt, erőszakoltam rá mindenféle beállítást, átmentem a szomszédba, ahol nagyságrenddel jobb cucc van, mint nálam – mégis, akárhogyan ravaszkodtam, nem voltam elragadtatva tőle. Ennek a filmnek kell(ene!) a jó hang-kép, hogy visszaadja a rendező eredeti vízióját. Meglepő, hogy a magyar hangsáv néha jobban szól, mint az angol, néha meg fordítva. Fura, de így van. Hiányosság persze van mindkettőben, csak nagyon ritkán fordul elő, hogy egy képből kimászó szereplő hangja ne a centerből szólaljon meg, hanem kövesse a cselekményt a térbeli beszéd is.

Apróságok, de azért zavaróak, annyi szent. A 4:3-as képről nem akarok gyalázkodni, olyan, amilyen. A színek egy-két helyen szépen kijönnek, és igazán nem irigylem a mastering szakembereket, mert nagyon nehéz ilyen sötét tónusú filmet ügyesen digitalizálni a szokásos hibák elkerülése nélkül. Van azonban hiba is dögivel. Egyes jeleneteknek nagyon életlen a képe, összemosódnak az emlékeim szerint kristálytiszta vonalak, színhatárok. Hozzáértőbbek biztosan elszörnyülködnek, ha elárulom, hogy a lemezen mindössze 3.74 GB anyag van! Tökéletes példája annak, hogyan kell kiaknázatlanul hagyni a lemez tárkapacitását, ha már extrák nem kerültek fel rá. Mert azt talán mondanom sem kell, hogy semmi ilyesmiről nem szabad álmodni. Se werkfilm, se előzetes, se szereplőgárda bemutatás – abszolúte nulla! A menüről nem szóltam eddig, egyszerűen csúnya, és ezen az sem segít, hogy legalább áttekinthető és gyorsan használható. Ha ellátogatok az R1-es kiadás tulajdonságait megtekinteni, csak sírás jön rám, ha összehasonlítom ezzel, amit mi kaptunk. Azt kell, hogy mondjam, csak annyiban jobb a VHS verziónál, hogy ez talán nem kopik el olyan hamar – nem mintha esélyes lenne arra, hogy túl sokszor megnézegessem.


Színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 107 perc, 2000

  • rendező: David Twohy
  • forgatókönyvíró: Jim Wheat, Ken Wheat, David Twohy
  • zeneszerző: Graeme Revell
  • operatőr: David Eggby
  • jelmeztervező: Anna Borghesi
  • látványtervező: Graham ‘Grace’ Walker
  • vágó: Rick Shaine

Szereplő(k):

  • Vin Diesel (Richard Riddick)
  • Cole Hauser (William)
  • Radha Mitchell (Caroline Fry)
  • Claudia Black (Shazza)
  • Keith David (Imam)
  • Lewis Fitz-Gerald (Paris P. Ogilville)
  • Rhiana Griffith (Jack)

Vélemény, hozzászólás?